Множествената интелигентност на всеки журналист (която е задължителна) се отнася преимуществено до знания на чужди езици и чувствителност към говоримия и писмения език, разбиране на намеренията и мотивите на другите хора, възможност за самооценка на собствения потенциал и др. Главното е достигане на идейна креативност: възможност за творческо осмисляне на социалната среда и формиране на вярна оценка и рационално поведение, основано на новаторство, което се превръща в обществен стандарт за отношение към заобикалящия свят и личностна изява. Носители на креативността са както базисните умения, така и уменията за мислене, за работа с хора, персонални качества, компетенциите на журналиста по повод на познаване, репродуциране и прилагане на журналистическия продукт.
Новият журналист трябва да разбира как работят новините и информацията в цифровия свят, вместо само да прилага установените норми и практики, които вече не могат да бъдат толкова ефективни. Част от новите форми на грамотност на съвременните журналисти включва познаване на цифровите технологии, като например изграждане на блогове, поддържане на профили в „Туитър“ и „Фейсбук“, качване на снимки в сайтове за споделяне на изображения, създаване на канал в „Ютюб“, споделяне на видео клипове и т.н. Тези нови изисквания към професията имат пряко отношение към разширяването както на професионалните компетенции, така и на професионалните роли.